EEN FRISSE START

In 2005 begon een nieuw avontuur voor Wouter Declercq en Stefanie Lafaut. Samen kochten ze een leegstaande garage in de Tieltstraat in Meulebeke en startten ze hun eigen autobedrijf Declercq Lafaut, een garage waar persoonlijk contact centraal staat en waar het team alle technologische evoluties in de autosector op de voet volgt. “We hebben het geluk dat we een jonge equipe hebben die gepassioneerd is door de moderne technieken die in de wagens van vandaag aanwezig zijn,” steekt Wouter van wal.

MODERNE CARROSSERIE

De voorbije vijf jaar maakte het autobedrijf een enorme evolutie. Wouter: “In 2013 bouwden we een volledig nieuwe garage met een ruime toonzaal en een goed uitgerust atelier. In 2015 breidden we verder uit met de bouw van een moderne carrosserie. Vandaag werken we met vaste carrossiers en mekaniekers. In ons atelieronderhouden en herstellen we alle merken. We mogen stellen dat we sterk staan in hedendaagse autotechnieken. We scholen ons dan ook voortdurend bij. Dat doen we niet enkel uit onze passie voor auto’s: het is simpelweg een must als je mee wil blijven.

Wat zijn de belangrijkste evoluties in de sector? “Er is enorm veel veranderd op vlak van elektronica. Er komt meer en meer programmatie bij te kijken. Wij werken met de originele diagnoseapparatuur van de merken zelf en staan rechtstreeks in verbinding met de fabriek van het merk om de herstellingen te doen. Dat maakt dat we alles van A tot Z zelf kunnen oplossen. Bovendien is de auto het nu al meer en meer van de bestuurder aan het overnemen. Een zeer goed onderhoud van de wagen wordt dus in de toekomst nog belangrijker.”

ELEKTRISCHE WAGENS

En hoe zit het met de elektrische wagens? “Ook bij ons komt er meer en meer vraag naar hybride wagens, die een tussenoplossing vormen tussen de traditionele wagen en de elektrische wagen. De actieradius van elektrische wagens is op vandaag echter nog niet goed genoeg en de kostprijs van de batterij ligt nog erg hoog. Maar we houden er rekening mee dat binnen hier en tien jaar ook hier een serieuze evolutie merkbaar zal zijn,” aldus Wouter.

PERSOONLIJKE AANPAK PRIMEERT

Naast de technologische evoluties blijkt ook op commercieel vlak één en ander te veranderen. Wouter: “Ons autobedrijf houdt vast aan een persoonlijk contact met de klant: we gaan prat op een vlotte bereikbaarheid en korte wachttijden voor een afspraak. We denken ook aan de financiële kant van de zaak: merkgarages werken meer en meer met onderhoudscontracten die op het eerste zicht goedkoop lijken. Maar wanneer je de vergelijking op kilometer- of jaarbasis maakt, blijkt dit toch veel duurder uit te komen. Dat is een werkwijze die wij niet zullen volgen.”

Ontdek onze 4 pijlers



Uw mercedes of BMW op maat?

Zet u uw wensen om in realiteit, en rijdt binnen de 3 weken met de wagen die u zelf heeft samengesteld.
Maak vandaag nog een afspraak om samen uw wagen op maat samen te stellen.

Bestel À la carte